Tässä kirjoitussarjassa käydään läpi real life-esimerkin kautta branding-projektin työskentelymetodeja ja työkaluja, sekä avataan suunnittelun ja muotoilun taustalla vaikuttavia ajatusmalleja. Kuljemme askel askeleelta tämän blogin brändin synnytystuskat lapsiveden puhkeamisesta istukan syömiseen. Branding on sanan brand partisiipin preesens.

Branding case-esimerkki
Osa 1: Tuotteen, palvelun tai toimijan nimen valinta

Rokkibändin, tuotteen sekä start upin menestyksen ratkaisee käytännössä ainoastaan nimen kovuus. Marilyn Manson ei olisi ikinä breikannut jos sen nimi olisi ollut Brian Warner and Spooky Children. Cradle of Filth tai Motörhead puolestaan olisi myynyt puoli miljoonaa mustaa t-paitaa vaikka ei olisi levyttänyt yhtään biisiä. Myös bloggaamisen tärkein osa-alue on mielettömän nokkelan nimen valinta. Nyt siis tarkkana tai koko projekti kusee. Lähdetään maistelemaan vapaalla assosiaatiolla. Huonoja ehdotuksia ei ole!

Brändin muodostamisen osa-alueita - hyvä nimi heijastelee brändin arvoja, visiota ja missiota
Brändin muodostamisen osa-alueita – hyvin valittu nimi heijastelee brändin arvoja, visiota ja missiota

Sodomias-enon märkivät muistelmat

Kuvaava, hyvä rytmi ja suutuntuma. Muistelmat-sana saattaa vaikuttaa epänuorekkaalta, joka on tässä maailmanajassa yhtä kuin epäkiinnostava. Ei jatkoon.

BB-Samin sienipäiset seksiseikkailut

No niin, nyt alkaa olla. Mediaseksikäs, raflaava, jännittävä. Tosin arvo- ja sisältölupaus voi jäädä lunastamatta, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti brändimielikuvaan ja obstruktoida tärkeiden returning customer-suhteiden syntymistä.

Meta vittua!!1!?

Rohkea ja särmikäs, ajassa kiinni. Muodikkaan pikkunokkela. Kaikkinainen poliittiselta tai yhteiskunnalliselta tuoksahtavakin kannanotto, sekä varsinkin ironian tai sarkasmin käyttö on tässä ajassa kuitenkin brändillinen itsemurha, mikäli tavoitellaan laajempia markkinoita. Tuhmien sanojen käyttäminen on myös kielellistä köyhyyttä, joten vaatikaamme itseltämme jotain parempaa.

Hannibalin karannut sotanorsu

Hienoja vivahteita juurettomuuteen tai vieraantuneisuuteen, kaukomaihin sekä määrätyn paikkansa haastamiseen ja irtiottoon. Kaikki vetoaisi 2010-luvun ostavan nuorison keskuudessa suosittuun maailmankansalaisuuden ja vaihtoehtoisen elämän eetokseen, mutta ketä vittu muistaa jotain hissaa. Lisäksi ehkä turhan pitkä, ei nykyihminen jaksa kirjoittaa kymmentä tavua osoiteriville.

Brandaaminen esimerkkejä branding case

Sivistyksen sutenööri

Tiukka, tiukka. Mutta semantiikan sekatyöläinen DXXXA D varasi muotopatentin kaikkiin kahden sanan titteleihin vuoden 2011 Hellä mutta päättäväinen -lyriikoillaan. Myös nimiehdotukseni Kaaoksen kartografi, Totuuden tykyttävä tomaatti, Rajatilojen Resiinamies ja Korkeitten kogniittioiden kolportööri ovat poissa pelistä saman syyn vuoksi. DXXXA, pilasit kaiken, taas.

Nämä helvetillisiksi morphautuvat limafraktaalit nielevät minut!

Tämä ei ole blogin nimiehdotus vaan avunhuuto.

Väärä hälytys – se olikin jumalallista protoplasmaa joka vain syövytti sielulliset kovettumani

Helpottavaa, hyvin helpottavaa, mutta tämä olisi silti todella huono blogin nimi. Otetaan pari askelta taaksepäin.

Brandaaminen esimerkkejä branding case

998

Inarin kunnan postinumero. Hieman mauton ja hajuton, mutta suhteellisen helppo muistaa. Vaikka missä maleksin tai asun, palaan viimeistään yön tullen unissani Inariin. Se on tietoisuuteni maantieteellinen keskipiste todennäköisesti loppuelämäni ajan. Ehkä voin edustaa sitä ja se minua.

Joku saattaisi tehdä kartoittavan kyselyn heränneistä mielikuvista tai muuta sellaista, mutta minä en jaksa enää miettiä tätä asiaa, päätä kivistää ja väsyttää. Se on siinä!

Brandin rakentamisen esimerkkejä branding case

Brandaaminen esimerkkejä branding case

(+2 pistettä, 2 äänen perusteella)
Loading...

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *