OSA 2. Tässä kirjoitussarjassa käydään läpi real life-esimerkin kautta branding-projektin työskentelymetodeja ja työkaluja. Kun nimi on tiedossa, liikemerkin, logotyypin ja/tai tunnuksen muotoilu on jokaisen brändäysprosessin visuaalinen kulmakivi. Keskitymmekin tunnuksen muotoilun osa-alueeseen syvemmin.

Haaste

Legendaarisen tunnuksen luominen vaatii muotoilijalta valtavasti teoriaa, tietotaitoa ja heittäytymistä. Typografian ja aakkostojen historia savitauluista näytöille, heraldiikan, semiotiikan ja merkkien tutkimisen perusteet ja muotojen psykologia on parempi olla syvälle kaiverrettuna takaraivossa, ettei tule kommunikoitua vahingossa jotain aivan vääränlaista. Puhumattakaan vähintäänkin Jungilaisen symbolitutkimuksen perusteoksien sisäistämisestä. Taidehistoriasta ei ole haittaa ja eri kulttuurien symbolijärjestelmien eroista on hyvä olla hajua.

Brändien välinen mielikuvakilpailu on verinen, paremmat kirjaimellisesti tappavat huonot. Siksi jokainen kilpailuetua tuova uusi ase ja työkalu on tärkeä. Tänään esittelemme luovuutta tehostavan DD-Design™-tekniikan. Lähdetään prosessiin!


  1. VALMISTAVAT TOIMENPITEET: STRATEGIA, TUTKIMUS JA KAAOSMAGIIKKA
  2. LUONNOSTELU DD-DESIGN™ -TEKNIIKALLA
  3. PÄÄSUUNNAN VALINTA JA JALOSTAMINEN
  4. HIONTA JA KIRKASTUS
  5. VIIMEINEN SILAUS (GRIDS & STRUCTURE) JA PIILOTETTU PUOLIKUU
  6. LOPPUSANAT

1. Valmistavat toimenpiteet: strategia, tutkimus ja kaaosmagiikka

Taustoittaminen on tärkeää. Brändin historia, arvot, missio ja visiot tai palvelun tai tuotteen palvelu- tai arvolupaus pitää selvittää ja sanallistaa, mikäli niitä ei ole valmiiksi saatavilla. Markkinatilanne on kartoitettava. Kaikkien kilpailijoiden käyttämät merkit on etsittävä ja analysoitava, jotta toisaalta voi halutessa asemoida tunnuksen olemassa olevaan palvelusektoriin ja toisaalta estää samankaltaisuuteen lankeaminen.

Tapaan yleensä ”syöttää” projektin ensin alitajuntaan kaaosmaagisilla rituaaleilla. Visualisoin itselleni brändin, markkina-alueen ja asiakassegmenttien ominaispiirteet ja salatun luonteen, jonka jälkeen muunnan tämän ”ydinmehun” maagisiksi sineteiksi, jotka injektoin päivätajunnan läpi tuijottamalla niitä intensiivisesti samalla kun aiheutan itselleni joko fyysistä kipua, suuren säikähdyksen tai orgasmin. Sitten annan projektin hautua alitajunnassa n. viikon ajan.

Pelkästään rationaalisella mielellä pyöriteltynä muotoiluprosessi tuottaa lähes aina jotain, jota kutsun ”kuolleiksi kuviksi”. Muutosvoima (tai myyntivoima tai ihmisten hallitsemisen voima) brändimerkkiin eli symboliin kulkee aina tajunnan ovien takaa, sillä se on kaikille – nykyisille, poisnukkuneille ja meidän jälkeemme tuleville – ihmisille yhteinen alue.

2. Luonnostelu DD-Design™ -metodilla

Kun projekti on muhinut ja kypsynyt alisessa tarpeeksi, se tulee kanavoida esiin. Muotoa lähdetään etsimään käsikopelolla. Valkoinen paperi, lyijykynä ja vapaa assosiaatio on jokaisen merkin synnytysosasto.

Annan käden viedä, vääriä ratkaisuja ei tässä vaiheessa ole, vain onnekkaita vahinkoja kuten Bob Ross sanoisi. Toivotan hassutkin koukerot tervetulleiksi. Ei kannata miettiä liikaa.

Mikäli budjetti antaa myöten, voi tätä luonnosteluhetkeä tehostaa injektoimalla 800mg viskiin liuotettua difenhydramiinia kaulavaltimoon ja nauttimalla hulluruoholajikkeita, joissa on erityisen voimakas skopolamiinipitoisuus (esim. Datura stramonium). Kutsun tätä tehostusta DD-Design™ -tekniikaksi (Difenhydramiini + Datura).

Hyvät puolet: viidenneksen tai peräti kolmanneksen mageempi logo.
Huonot puolet: käytännössä metodi aiheuttaa 90% varmuudella sen, että kolmesataa syvimmän pimeyden demonia raiskaa mieltäsi ja sieluasi samalla kun sisäelimesi laukeavat yksitellen ja verisuoniasi ryömii satoja piikikkäitä hyönteisiä.

Pro-vinkki tekniikkaa kokeileville: Hulluruohoteen kitkerän maun voi peittää mintulla ja hunajalla, mutta päiviä tai joskus viikkoja kestävään myrkytystilaan ja psykoosiin ei ole oikeastaan muuta lääkettä kuin fysostigmiini, lepo ja terapia. Muistathan siis kustannusarviota antaessasi, että hinnoittelet tämän metodin psyykeesi ja lihapukuusi aiheuttamat haitat ja niiden hoidon.

3. Pääsuunnan valinta ja jalostaminen

Luonnostelun aikana syntynyt raakamateriaali on hyvä käydä läpi levänneillä silmillä. Hauska tapa on järjestää ”merkkien turnajaiset”. Leikkaan luonnokset paperista ja usutan ne toisiaan vastaan kaksintaisteluihin. Kaksintaistelun hävinnyt hylätään. Tasapelit pääsevät jatkoon. Tällä tavalla eliminoimalla käyn kaikki luonnokset läpi jolloin jäljelle jää yksi tai korkeintaan kolme pääsuuntaa.

"Kuolleita kuvia". Luonnoksia joissa rationaalinen mieli on liian läsnä. Muodolla leikkiminen on teennäistä, muoto ei ole muutosvoimainen.
”Kuolleita kuvia”. Luonnoksia joissa rationaalinen mieli on liian läsnä. Muodolla leikkiminen on teennäistä, muoto ei ole muutosvoimainen.
DD-tekniikalla (datura + difenhydramiini) luotuja luonnoksia. Huomaa vapautuneempi ilmaisu.
DD-Design™-tekniikalla (datura + difenhydramiini) luotuja logoluonnoksia. Huomaa vapautuneempi ilmaisu.
DD-tekniikan huonoja puolia on se, että joskus keskittyminen tehtävään voi herpaantua.
DD-Design™-metodin huonoja puolia on se, että joskus keskittyminen tehtävään voi herpaantua. Tässä olen ilmeisesti koettanut tehdä Google-hakua kynällä paperiin.
DD-tekniikka luonnosten seasta löytyi kuitenkin tarkemmin tarkasteltuna helmi.
DD-Design™ -tekniikka luonnosten seasta voi löytyä tarkemmin tarkasteltuna helmiä.

Luonnosten joukosta päädyin turnajaisten jälkeen tähän minimalistiseen, neljästä ympyrästä numeromuotojen negatiivisen tilan kautta 998-tekstin muodostuvaan merkkiin. Less is more.

"Merkkien Turnajaisten" selkeä voittaja. Pelkistetty, raaka, alkuvoimainen muoto nousi esiin DD-tekniikan ansiosta.
”Merkkien Turnajaisten” selkeä voittaja. Pelkistetty, raaka, alkuvoimainen muoto nousi esiin DD-Design™ -metodin ansiosta.

4. Hionta ja kirkastus

Tässä työvaiheessa valittu raaka idea viedään omavalintaiseen jalostusvälineeseen. On aivan makuasia käyttääkö Illustratoria, Photoshoppia vai Canvaa. Ideaa koetellaan & kirkastetaan ja testataan & tislataan, kunnes se on täydellinen.

Alkuperäisen luonnoksen ideaa lähdetään viemään pelkistyksen kautta kohti lopullista.
Alkuperäisen luonnoksen ideaa lähdetään viemään pelkistyksen kautta kohti lopullista.
Muoto lähestyy lopullista mutkien kautta.
Muoto lähestyy lopullista mutkien kautta.

5. Viimeinen silaus (Grids & Structure) ja piilotettu puolikuu

Lopullinen 998.fi merkki.
Lopullinen 998.fi merkki.

Tarkkasilmäisimmät lukijat varmaan huomasivatkin, että lopullisessa asettelussa on jotain vinossa… Hienosti huomattu.

998.fi merkin mittasuhteet ja geometrinen pohja.
998.fi merkin mittasuhteet ja matemaattinen/geometrinen pohja.

Oheisessa kaaviossa näkyy asettelun lisäksi merkin mittasuhteet ja niiden laskutapa. Mittasuhteet valitsin sellaisiksi, että ne on helppo laskea juuri oikeiksi kun merkkiä viedään eri medioihin. Numero 8:n alemman ympyrän halkaisija on merkin perusmittayksikkö, josta φ:llä jakamalla saadaan numeron pienemmän ympyrän halkaisija. Tasattaessa syntynyt pienempi ympyrä suuremman päälle asetetun saman suuruisen ympyrän oletetulle piirille, saadaan myös marginaalien leveys. Tällä tavalla logo on helppo mitata vaikka kävyistä metsän pohjalle tai simpukoista rantahiekkaan!

Kuten huomaatte, rikkoo kuitenkin ensimmäinen kolmesta suuremmasta ympyrästä kaikkien muiden elementtien noudattaman ruudukon. Kaikkien kolmen halkaisijaltaan saman suuruisen ympyrän piirien marginaali tulisi olla C, jotta kuvio istuisi ruudukkoon, jonka korkeus on 2A ja leveys 3A+2C. C:n sijaan ensimmäisen ja toisen suuremman ympyrän marginaaliksi onkin asetettu 1.5C. Silmää hämää, että pieni ympyrä, jonka halkaisija on B ja joka on keskitetty kolmannen suuremman ympyrän keskipisteen kanssa omaa itse asiassa saman suuruisen marginaalin toiseen isompaan ympyrään nähden.

Tämä marginaalin vääristymä muodostaa kuunsirpin ensimmäisen ympyrän oletetun aseman ja sen todellisen aseman suhteen. Nokkelaa, eikö totta. Mallailin sirppiä ensin pienimpään palloon, mutta en halunnut rikkoa ainoaa tunnistettavaa numeroa (8), joka on luettavuuden avain. Päädyin luomaan sirpin ”näkymättömiin”, se paljastuu kunhan mittasuhteita tarkastelee hieman. Koko merkki perustuu negatiiviseen tilaan, joten valinta oli siksikin luonnollinen.

Halusin kätkeä kuvioon kuunsirpin monestakin syystä. Se kuvastaa yöeläimen elämäntapaani, mutta myös roomalaista jumalatarta Dianaa, joka on romantiikan runouden ystävälle lähellä sydäntä. Tärkeä konnotaatio on tietysti myös ristiretket, joiden vaakunoissa kuunsirppi oli vakiokamaa ja joiden eetokseen samaistan blogikirjoittamiseni.

Mutta tietysti se painavin syy tähän ratkaisuun ei ole metsien jumalatar, ristiretket tai yörytmi, vaan se, että merkin merkitys muuttuu – 998 symboloisi Inaria pelkästään paikkana avaruudessa, mutta kuu fokusoi merkityksen aikaan.

Merkkiä tarvitsee vain vilkaista ja mielikuva nousee esiin: INARIN YÖ! Ja se kuulkaa on maaginen ja muutosvoimainen, se.


Loppusanat

Nimi ja pähee logo. Mitään muuta ei tarvita erottuvan brändin rakentamiseen. Tutkimukset, konseptoinnit, brändistrategiat, ydinviestien kirjoittamiset, pilipalityöpajat, graafiset ohjeistot, kuvamaailman ja typografian määrittelyt sun muut puuhailut ovat silkkaa hevonpaskaa, jonka kantakaupungin mainostoimistot ja lipevät konsultit ovat keksineet pumpatakseen ilmaa hintoihinsa pystyäkseen kustantamaan astronomiset toimitilavuokransa, kokaiinibileensä ja bileiden eläinprostituoidut. Tai en tiedä onko eläinprostituoitu oikea termi, mutta siis maksamaan seksiin käyttämiensä eläinten välittäjille.

(Ei ääniä)
Loading...

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *